CO2 forbrug for de forskellige fragt firmaer
Vi har spurgt de forskellige fragtfirmaer om deres CO2 forbrug og vi har fået svar fra et par stykker af dem. Det er et meget stort spørgsmål, som der ikke er noget rigtigt svar på endnu. Dette skyldes i følge fragtfirmaerne, at der er mange måder at regne det ud på og ingen har lavet en standard for det endnu. Derfor vil du se meget forskellige tal og udregninger for de forskellige fragtfirmaer.
Vi mener så meget som muligt skal med, fx bilernes produktion, eller i hvert fald den del af bilernes liv fragtfirmaet har dem. Benzin/diesel er talt med. Produktion af benzin/diesel kan også være høj, eftersom det, som regel kommer fra den anden ende af Jorden. Kontor, server og så videre regnes ligeledes med.
PostNord
60 gram CO2 per pakke
PostNord har lavet et Miljøberegner, hvor man kan slå op, hvor meget CO2 en pakke bruger.
Der står dog ikke hvordan de er kommet frem til tallet eller hvad der medregnes eller om de har kompenseret for noget og derfor trukket det fra.
Vi sender små pakker i Danmark, så vores PostNord pakker koster ifølge PostNords miljøberegner 60g/pakke.
Yderligere fik vi dette svar fra PostNord:
"Jeg kan endvidere oplyse, at PostNord både i Danmark og Sverige er certificerede på miljø jf. standarden ISO 14001, og at vores miljøtal endvidere er den del af den eksterne revisionsgennemgang. Siden 2009 har vi sænket CO2-belastningen med 67 % ved i høj grad at konsolidere vores transporter og dermed sikre, at stort set alle vores biler er fyldt op, når det er muligt. Det er godt for både brændstoføkonomien og miljøet. Vi har dertil skilt os af med mange gamle og nedslidte bygninger og etableret nye med lavere energiforbrug både mht. opvarmning, køling, vandforbrug, mv."
GLS
407 gram CO2 per pakke
GLS har sendt hele deres udregning, hvilket vi er enormt glade for, da dette giver en god transparens. De har også talt andre endnu mere skadelige stoffer med, for at få det hele med. Det sætter vi som kunde hos dem stor pris på.
Med baggrund i ordreafhentning, som foregår på Sjælland, ser vores gennemsnitlige CO2-emission således ud:
Vi udregner både CO2-udledningen samt en CO2e (ækvivalent) for at regne med en værdi der viser påvirkingen af miljøet (her inkluderet methan, CFC m.m.), hvor efter påvirkningen konverteres til CO2.
Total emission:
Kg. CO2e pr. pakke: 0,494
Kg. CO2 pr. pakke: 0,407
Baggrundsdata for ovenstående samlede emission.
Emission fra afhentning til GLS Depot:
Kg. CO2e pr. pakke: 0,140
Kg. CO2 pr. pakke: 0,116
Emission for Line Haul:
Kg. CO2e pr. pakke: 0,109
Kg. CO2 pr. pakke: 0,090
Emission fra GLS Depot til levering:
Kg. CO2e pr. pakke: 0,245
Kg. CO2 pr. pakke: 0,201
Click & Collect hos os
Cykel: 21 gram CO2 per km kørt
Bil: fra 95 gram CO2 per km kørt
Henter du selv din ordre, har vi også lavet lidt udregninger. Det handler om hvordan du kommer hen til vores butik. Bilens eller cyklens produkt er ikke med, da man ikke kan lave nogen generelle udregninger for dette.
Hvis du cykler hen til os, bruger du ca. 21 gram CO2 per km du cykler. Disse tal er udregnet ud fra data fra motionsfeltet.dk.
Hvis du tager bilen, bruger du mindst 95 gram CO2 per km du kører. Ifølge autoexpress.co.uk - dette er baseret på en ny VW UP. Det betyder altså, at hvis din bil er en smule ældre eller en smule større, kan den bruge mange gange mere.
DAO
DAO har ikke lavet en udregning endnu, de siger de er klar med den i 2021.
Vi kan dog sige noget andet. DAO skriver selv en masse her: Hvad gør dao aktivt lige nu?
De bruger fx biodiesel og leverer de fleste af deres pakker på 300 el-scootere, som får strøm udelukkende fra vindmøller. Så vi regner med at deres tal, når det kommer, er rigtigt godt.